Resepi Cheesecake Mudah

Share Yuk!

Resepi Cheesecake – Betul betul dia buat jiwa kacau. Hmmm jiwa jadi kacau.  Apa dia tu, yang buat jiwa saya kacau nih. Apa lagi cheesecake terbaik di SACC yang dihidangkan masa teh break lah. Sedap giler, kata budak budak sekarang. Saya memang tidak suka cheesecake, jarang beli, tidak pernah beli pun rasanya. Kalau makan di hotel hotel dan ada cheesecake sebagai pencuci mulut, saya tak pernah ambilnya. Anak saya minta dibuat cheesecake pun, saya buat tak tahu jer.

Resepi Cheesecake
Gambar Cheesecake

Pendek kata tak buka hati lah. Tapi hari ini, memang betul betul jatuh cinta dengan cheesecake. Cinta pandang pertama. Aduhaaaiii, teringat ingat nih. Malam tadi, kami ke City Bakers dan Village Grocer mencari bahan bahan untuk membuat cheesecake. Mula masuk dapur pun dah hampir 11 malam tadi, tunggu kek masak dah hampir pukul 1 pagi. Keluar dari oven tentunya dah pukul 2 pagi. Bangun pagi baru dimasukkan dalam peti ais.

Masalah yang biasa dengan kek keju adalah untuk mengetahui kalau kek sudah masak. Tetapi kita mesti ingat yang kita mahu cheesecake yang nampak tegar tetapi apabila digoncang loyangnya, kelihatan goyah dan pusatnya masih akan kelihatan basah sedikit. Tapi kalau sejuk, ia pasti mencapai tahap yang kita ingini untuk cheesecake.

Resepi Cheesecake

Saya memutuskan untuk membuat juga kek malam ni walaupun dah lewat kerana cheesecake bukan kek yang boleh terus dimakan sebaik masak, sebaliknya perlu disejuk dan dimasukkan ke dalam peti sejuk untuk beberapa jam atau selama-lamanya supaya keenakan kejuakan sebenar dapat dinikmati. Terdapat banyak resepi tapi saya memilih resepi yang menggunakan bahan yang lebih mudah dan senang dicari. Resepi kerak saya ambil dari resepi lain dan mengisi pulak dari resepi lain. Jom layan resepi dulu.

Bahan Crust :

  • 114g butter, melted 
  • 200g of finely crushed Digestive/wheatmeal biscuits
  • 50g granulated white sugar

Bahan Filling :

  • 500g cream cheese, at room temperature
  • 200g caster sugar
  • 1 tbsp cornflour/cornstarch
  • 3 eggs, at room temperature
  • 2 tbsp of lemon, or more for tang
  • few drops of pure vanilla/vanilla extract to taste
  • pinch of salt
  • 2 cups sour cream

Cara memasak :

  1. Sediakan bahan bahan agar berada pada suhu bilik. Panaskan ketuhar pada suhu 180C. Sapu mentega cair pada loyang springfoam bulat saiz 22cm.
  2. Masukkan biskut ke dalam plastik dan ditumbuk sehingga hancur. Masukkan gula, kacau rata dan tuangkan mentega mentega.
  3. Tekan adunan di atas asas dengan menggunakan gelas, tekan dan ratakan.
  4. Buka aluminium foil dan letakkan springform di atasnya. Balut spring. Letakkan satu lagi kerajang dan ulang agar udara dipastikan tidak masuk.
  5. Pukul krim keju dan gula di dalam pengadun sehingga gebu. Masukkan tepung jagung, kemudian telur satu biji dalam satu masa sambil diputar sehingga kembang dan gebu.
  6. Masukkan jus lemon, vanila dan garam. Akhir sekali masukkan krim masam dan putar sehingga rata.
  7. Letakkan springform di dalam loyang lebih besar. Tuang adunan ke dalam springform dan masukkan loyang ke dalam ketuhar
  8. Tuang air yang mendidih ke dalam loyang besar untuk membakar secara teknik “mandi air”.
  9. Bakar pada suhu 180C selama 50 minit. Bila cukup masa, tutup ketuhar tapi jangan buka oven ketuhar sehingga 1 – 2 jam. Biarkan sejuk di dalam ketuhar.
  10. Tengok permukaannya di tengah tengah kelihatan agak lembam dan goyah apabila digoncang springform.
  11. Angkat springform dari mandi air dan buka foil rata. Biarkan sehingga betul betul sejuk dalam springform di atas rak dawai. Tutup permukaan springform dengan foil. Sejukkan selama beberapa jam atau lebih awal di dalam peti ais sebelum dihidangkan. Lalukan pisau nipis tajam disekeliling springorm untuk mudah mengeluarkan kek.
  12. Keluarkan kek dari springform. Potong kek dengan menggunakan gigi floss atau pisau nipis yang tajam. Basuh pisau setiap kali selepas memotong.
  13. Hias dengan topping yang disukai. Hidangkan kosong atau diletak apa apa topping (raspberry, ceri, krim disebat).
  14. Saya tidak membuat sos topping, tetapi jika ingin membuatnya, boleh cuba resepi sos top di bawah. Nikmati.

Sos :

  • 4 cawan hirisan raspberry (kira-kira 1 1/2 paun)
  • 1/2 cawan air
  • 2 sudu gula
  • 1 sudu air
  • 2 sudu teh jagung
  • 2 sudu teh jus lemon segar

Cara memasak :

  1. Satukan iris raspberry, 1/2 cawan udara dan gula dalam dalam kuali kecil atas api sederhana. Masak sehingga mendidih. Kecilkan api dan biarkan simmer selama 5 minit.
  2. Angkat dan tapis dengan menekan nekan dengan spatula. Buangkan pepejal. Sos dimasukkan kembali ke dalam pan.
  3. Satukan dan pukul 1 sudu besar air dan tepung jagung di dalam mangkuk kecil. Tuangkan dalam kuali dan masak hingga mendidih selama 1 minit.
  4. Angkat dan masukkan dalam mangkuk. Sejukkan ke suhu bilik dan akhir sekali masukkan jus lemon.

Cara untuk membeku :

  1. Letakkan kek keju yang telah disejuk atas baking pan dan masukkan dalam peti sejuk tanpa ditutup sehingga sedikit keras sedikit.
  2. Keluarkan kek keju dari peti sejuk beku, bungkus di dalam aluminium foil berat dan letakkan dalam beg freezer. Tutup dan masukkan semula dalam peti sejuk. Boleh disimpan di dalam peti sejuk selama beberapa bulan.
  3. Untuk dimakan, keluarkan cheesecake dari freezer, buka bungkusan dan letakkan di peti ais semalaman.


Share Yuk!

Leave a Comment