Resepi Karipap Ayam Sedap

Share Yuk!

Resepi Karipap Ayam – Penyediaan inti karipap dan doh sebenarnya dibuat di pagi semalam tapi bila tiba tiba hubby menunaikan hasrat saya untuk bersiar siar sambil mencari makan makanan laut di Morib petang Ahad lepas, terpaksalah disimpan di dalam peti sejuk dan projek disambung pada malam tadi. Semua menjadi mudah, sebab tinggal mencanai dan menggoreng sahaja. OK juga lah tu. Yang ni dikatakan bersusah dahulu, bersenang kemudiannya.

Resepi Karipap Ayam
Gambar Karipap Ayam

Tapi mudah mudah pun badan dah penat, lepas memasak baru mula mencanai. Jadi agak lewat juga baru siap dikelim dan digoreng sebab ada permintaan. Yang gambar di bawah ini digoreng separuh masak untuk disimpan dalam freezer. Jadi tahu tahu jer la, bila badan dah mulai penat, janji siap jer. Saiz pun ada besar kecil, macam ceriter pilem P. Ramlee itu, hantam saja lah, Labu. Makanya, kejadian pun hanya sedap untuk dimakan jer.. untuk dijamu mata, ada kureng sikit. Lebih lebih lagi gambar yang di snap tengah malam dan mood pun dah tak hilang.

Hari ini saya menyediakan pula Karipap Ayam kerana saya ni tahu anak anak dan hubby lebih suka ayam berbanding dengan sardin. Kali ini saya menggunakan resepi pastri Kak Besah Myresepi pula. Resepi ini menghasilkan kuantiti yang banyak, jikalau buat sedikit, dibahagikan lah.

Resepi Karipap Ayam

Seperti yang saya ceritakan sebelum ini yang saya juga membuat karipap ayam yang dipraktiskan berkali kali sehingga menepati selera saya. Bahan dan cara membuat intinya sama sahaja dengan resepi Kak Besah ni, cuma bezanya saya meletakkan bawang besar, cili merah dan daun bawang jer. Tak sah kalau tak ada ini. Yang selebihnya ikut citarasa masing masing lah. Jom layan dulu…

Bahan-bahan Inti Karipap :

  • 3 biji kentang – dipotong dadu
  • 1/2 kg daging ayam – dipotong kecil.
  • 5 sb rempah kari daging – dibancuh dgn sedikit air.
  • 1 biji bawang besar – potong dadu
  • 7 biji bawang merah – tumbuk
  • 5 biji bawang putih  – tumbuk
  • 2 cm halia – tumbuk
  • 3 sudu makan gula atau secukup rasa
  • Garam secukup rasa
  • Daun sup – hiris
  • Cili merah – hiris (tak letak sebab dah pedas)
  • 1 senduk minyak masak

Cara memasak :

  1. Panaskan minyak, kacau sehingga ramuannya. Masukkan rempah kari dan kacau sehingga minyak pecah.
  2. Masukkan daging / ayam dan air. Tutup daging dengan cepat.
  3. Keluarkannya, masukkan kentang. Masak sehingga kentang lembut dan teras kering. Jika belum lembut, tambahkan sedikit air.
  4. Laraskan rasa garam dan gula. Angkat dan biarkan teras sejuk.

Bahan bahan Pastri karipap (buat hanya 1/2 adunan) :

  • 1 kg tepung gandum.
  • 3 1/2 senduk minyak masak (340ml)
  • 500ml air paip (1 botol kecil mineral) + 1 sb garam.

Cara memasak :

  1. Panaskan minyak hingga betul betul panas, lalu curahkan ke dalam tepung yang telah dibuat lubang di tengahnya. Kacau rata dengan garpu dulu.
  2. Bila tepung dah mulai suam suam, gaul sehingga menjadi seperti serbuk roti. Kemudian masukkan air garam sedikit2 sambil digaul/diuli hingga menjadi doh. Air tak semestinya habis digunakan. Tak perlu uli dengan kuat mcm buat donut. Asal sudah sebati cukup. Doh tu biar lah agak keras sikit, sebab bila dah diperap dalam plastik, ia akan jadi lembut.
  3. Masukkan doh dalam plastik yg tak bocor dan ikat dengan getah. Biar dalam 15 minit supaya doh berpeluh dan menjadi lembut.
  4. Ambil secubit doh lalu digentel bulat sebesar penutup botol mineral. Buat dlm 15 biji dulu. Ikat balik plastik doh.
  5. Gelek guli guli doh hingga leper (jgn nipis sangat). Letakkan sesudu inti dan kelimkan. Ulang sampai habis.

Cara Menggoreng :

  1. Goreng dengan minyak yang banyak dan menggunakan api perlahan supaya pastri tak menggerutu.
  2. Panaskan minyak supaya betul betul panas dan tutup api. Masukkan karipap dan hidupkan api yang perlahan. Sentiasa dibalik balikkan. Goreng sehingga keemasan. Ulang kaedah sama untuk menggoreng seterusnya.
  3. Jika tak boleh siap mengelim karipap ni, jgn risau sebab pastri tahan 24 jam tanpa masuk fridge. (tapi inti kena la masuk fridge..).

Cara Menyimpan :

  1. Panaskan minyak, kacau sehingga ramuannya. Masukkan rempah kari dan kacau sehingga minyak pecah.
  2. Masukkan daging / ayam dan air. Tutup daging dengan cepat.
  3. Keluarkannya, masukkan kentang. Masak sehingga kentang lembut dan teras kering. Jika belum lembut, tambahkan sedikit air.
  4. Laraskan rasa garam dan gula. Angkat dan biarkan teras sejuk.


Share Yuk!

Leave a Comment