Resepi Kuih Asam Gumpal Kelantan

Share Yuk!

Resepi Kuih Asam Gumpal – Selain Kuih Sekaya, saya juga menyediakan Kuih Asam Gumpal. Kuih Asam Gumpal adalah salah satu daripada kuih muih kegemaran saya sejak kecil lagi terutamanya di bulan Ramadhan. Ada macam macam nama untuk kuih ini, ada yang menyebut asam gumpal, ada yang sebut samguppa, saguppa dan macam macam lagi. Apa pun panggilannya, ia adalah merujuk kepada kuih yang sama.

Resepi Kuih Asam Gumpal
Gambar Kuih Asam Gumpal

Seingat saya, kuih asam gumpal asli yang pernah saya makan sejak dulu, tiada inti pun di dalamnya. Tapi sekarang, saya tengok kuih asam gumpal diletakkan inti kacang kacang hijau. Itu kuih di daerah saya lah. Tak tahulah kalau kat tempat lain, memang dah ada inti sejak dahulu dulu. Tapi untuk kuih Asam Gumpal yang menyediakan hari ini, sebahagiannya saya masukkan inti kacang hijau.

Resepi Kuih Asam Gumpal

Saya sukakan rasa kuih ini dengan kuahnya yang mempunyai rasa lemak lemak, manis dan masin. Hmm memang syahdu habis lah menikmatinya, apalagi jika dimakan sejuk sejuk setelah dikeluarkan dari peti sejuk. Nyaman jer. Tapi jangan masuk lama pulak, kan keras pulak sagu nya. Ada orang suka makan ia suam suam. Pendek kata ikutlah selera masing-masing. Kita ni rambut sahaja sama hitam tapi hati lain lain walaupun anak anak sendiri juga berbeza. Jom semak resepi dulu.

Bahan Inti :

  • 250 gram kacang hijau 
  • 1 keping gula Melaka
  • 1/2 cawan gula pasir
  • Air secukupnya 

Cara memasak :

  1. Rebus kacang hijau dengan air yang sangat lembut. Apabila dah kering dan kacang hancur memasuki gula Melaka dan gula cukup manis dan serus terus dengan api perlahan begitu benar dan benar-benar kering.
  2. Tutup api dan ketika pusingan bulat kacang bulat yang sejuk seiring dengan biji kacang dan ketepikan. Inti yang terbaik adalah inti yang tidak melekat pada tangan apabila proses mengatasinya.

Bahan Asam Gumpal :

  • 250 gm biji sagu
  • 1 cawan air panas

Cara memasak :

  1. Bersihkan sagu dan toskan. Masukkan air panas kepada biji sagu dan kacau sehingga biji sagu agak tebal dan boleh dipenuhi.
  2. Menyembelih biji sagu dan masukkan teras dan tutup dengan kotak.
  3. Masukkan asam gumpal ke dalam pengukus dan stim selama 10-15 minit atau supaya sagu kelihatan jelas. Jangan terlalu lama kemudian sago akan menjadi lebih kaya. Angkat dan snap.

Bahan Kuah :

  • 3 cawan santan – dari 1 biji kelapa
  • 1 inci halia  – hiris memanjang
  • 2 ulas bawang merah – hiris
  • 1/2 sudu kecil halba
  • 2 sudu besar gula
  • 1-2 sudu kecil garam halus
  • 1 helai daun pandan

Cara memasak :

  1. Campurkan santan dengan halia, bawang, halba dan daun pandan. Masak sehingga ia mendidih perlahan-lahan dengan api seperti biasa di dalam habuk.
  2. Setelah mendidih, tambah guppa kukus, gula dan sedikit garam ke dalam sos untuk menambah rasa kepada lemak. Chaos perlahan-lahan mendarat dalam masa 5 minit sebelum topi api.
  3. Sedia untuk berkhidmat panas atau sejuk.

Nota :

Terdapat orang yang meletakkan kandungan buah nangka yang ditarik ke dalam kuah.


Share Yuk!

Leave a Comment