Resepi Scrambled Egg Mudah

Resepi Scrambled Egg – Saya belajar bagaimana cara membuat telur berbulu dengan menonton video video yang ada di internet. Memang nampak mudah tapi juga praktis juga untuk menghasilkan telur berebut yang gebu. Mungkin yang saya hasilkan kali ini juga tidak segebu sebelumnya kerana saya ingin menyiapkan dengan cepat.

Resepi Scrambled Egg
Gambar Scrambled Egg

Ada yang menggunakan susu di dalamnya tetapi jika menggunakan susu, berebut telur kita akan menjadi sedikit berair. Jadi saya lebih suka menggunakan udara. Bangkit telur saya kali ini berwarna sedikit keperangan kerana saya menggunakan sedikit kayu manis bubuk.

Makanan seperti ini sesuai untuk sarapan pagi bagi mereka yang ingin bernafas. Saya pernah mempunyai persepsi yang salah mengenai telur. Telur sangat baik untuk diet untuk meningkatkan metabolisme terutamanya telur rebus yang keras. Di sini juga, saya ingin kongsikan cara menyediakan telur rebus yang sedap. Nampak mudah jer tapi kalau tak kena cara, telur kita menjadi tak sedap dan kurang berkhasiat.

Ini adalah cara cara yang saya belajar dari video untuk menghasilkan telur rebus yang sedap dan berkhasiat. Caranya adalah dengan memasukkan telur ke dalam periuk dengan air setinggi 1 inci dari telur. Masukkan sedikit garam. Panaskan periuk sehingga udara hampir mendidih. Apabila hampir mendidih sahaja, terus perlahankan api sehingga udara menjadi sedar hanya dalam 3-5 minit yang disukai.

Resepi Scrambled Egg

Keluarkan dari periuk dan letak di bawah paip air mengalir. Haaa sedap tu, boleh disediakan awal dan diletakkan dalam peti ais. Sebelum dimakan, rendamkan sekejap dalam air panas. Jom kita tengok resepi dan cara menyediakan telur berebut di bawah ini.

Bahan bahan :

  • 1 biji telur
  • 1 sudu besar air bagi setiap biji telur
  • Secubit garam
  • Olive oil

Cara memasak :

  1. Telur disatukan dengan udara dan garam dan dikocok dengan garpu sehingga kembang. Panaskan kuali dan masukkan minyak zaitun.
  2. Tuangkan telur tadi dan apabila hampir mengeras, tolak telur dari tepi ke tengah dari semua penjuru. Buat begitu sehingga nyaris mengeras dan segera tutup api untuk mengelakkannya menjadi terlalu kering.
  3. Bolehlah angkat dan dimakan.

Leave a Reply

error: Content is protected !!