Resipi Agar-Agar Lumut Mudah

Share Yuk!

Resipi Agar-Agar Lumut – Agar agar ini dikenali sebagai lumut kerana rupa nya yang umpama lumut. Saya suka makan agar enak karena ini dari makan puding yang agak berat. Sambil sambil tu, saya memasak agar agar untuk dimakan sendiri hari ini. Sebab jap lagi saya nak buat operasi mengemas rumah. Pelik juga saya ni, masa muda semua dibuat pembantu rumah. Hatta pinggan pun saya tak pernah cuci. Sebaik sampai di rumah, dia akan menghantar segelas o panas pada saya di bilik.

Resipi Agar-Agar Lumut
Gambar Agar-Agar Lumut

Tapi dah umur begini pulak, saya kena memasak dan mengemas rumah, belum lagi dikira bertaman. Semuanya saya lakukan sendiri dengan sekuel dan jarang jarang akan dibantu hubby. Anak anak Hmm puas menelepon, tak juga turun turun. Jadi terpaksalah kerana tak mampu nak menengok rumah yang berhabuk di sana sini.

Rumah saya dilengkapi dengan pusat vaccum yang saya cuma perlu tarik hos sahaja ke sana ke mari. Memang mudah tapi mudah mudah, sakit lor pinggang selepas itu. Saya berbelah bahagi samada untuk mengambil khidmat pembantu rumah lagi kerana saya rasa lebih privasi tanpa pembantu rumah yang bekerja penuh waktu.

Resipi Agar-Agar Lumut

Lagipun ada pembantu rumah penyebab saya selalu sakit hati kalau melihat rumah berhabuk dan bersepah. Kalau ada yang balik hari, mungkin saya akan mempertimbangkan. Dulu aku tak pernah hidup sama tanpa pembantu rumah, malahan aku pernah beli hubby kalau aku tidak lagi bekerja, aku tetap mahukan pembantu rumah. Jom lah layan resipi agar mudah dan sempoi ni ….

Bahan bahan :

  • 20 gram  agar-agar strip
  • 4 mug/gelas air
  • 3/4 cawan gula (tambah jika suka manis)
  • 2 biji telur – pukul sedikit
  • Sedikit jus pandan atau pandan paste
  • Pewarna hijau
  • sedikit garam

Cara memasak :

  1. Masak agar agar bersama air sampai larut, gula dan masak lagi.
  2. Masukkan pewarna hijau, jus pandan dan secubit garam. Masak sampai mendidih.
  3. Tuangkan telur sedikit demi sedikit dikacau dengan pemukul telur agar mudah dan tidak berketul.
  4. Tutup api dan masukkan dalam referensi yang. Setelah agak sejuk, masukkan ke dalam peti sejuk. Sedap dihidangkan semasa sejuk.


Share Yuk!

Leave a Comment